Her er, hvad eleverne mener om vores aktive skolemøbler

VI har stort fokus på at skoleelever har brug for at kunne ændre deres arbejdsstilling og bevæge sig i løbet af dagen for kunne koncentrere sig. Men hvad siger skoleeleverne egentlig selv? For at finde ud af det fik vi nogle elever til at prøve vores aktive skolemøbler i et par uger. Vi har spurgt dem, hvordan de oplevede det – læs, hvad de mener her.
Her er, hvad eleverne mener om vores aktive skolemøbler

Vores aktive skolemøbler har lidt at bevise

Haylie Ygreus og Viggo Klasson fra Vesterhavsskolan i Falkenberg, Sverige, har test vores aktive skolemøbler i knap en måned. Formålet var at se, om deres koncentration blev forbedret, når de brugte et hæve sænke elevbord, en balancestol, en kontorcykel og en fleksibel elevstol. Alle tests foregik i læren Andreas Stenslunds fysik- og matematiktimer, da vi på den måde også kunne teste hans oplevelse. 

En elev, der står ved et hæve sænke elevbord og kigger ind i kameraet
Jeg synes, at man får et helt andet fokus
Haylie Ygreus
Hvad synes du om de aktive skolemøbler?  
Haylie
: Jeg synes, at man får et helt andet fokus. I normale stole sidder man ofte ubehageligt, og så tænker man over det. Med de nye har det aldrig været ubehageligt, og jeg har været fokuseret hele tiden. 
Viggo: Det er rart at man nemt kan justere bordet nemt efter, om man vil stå eller sidde.   
 
Hvad er den største forskel mellem før og efter? 
Haylie
: Når man sidder på de gamle stole, bliver man ofte lidt træt. Med de nye kan man finde på noget nyt hele tiden, så det er lettere at koncentrere sig. 
Viggo: Jeg er meget mere koncentreret nu og bliver ikke så urolig, som når jeg bare sidder.  
 
Hvad er det bedste ved de nye møbler? 
Haylie
: Det bedste er at man kan skifte stilling, lige når man vil. 
Viggo: Det bedste er at kunne stå op nogle gange. Før havde jeg ofte brug for at gå til en ven, men nu kan jeg bare stå op og arbejde videre i stedet for at gå rundt. 

Kunne du tænke dig at have aktive møbler i alle lektioner? 
Haylie
: Ja, så ville der være mere roligt i klassen, fordi alle ville være mere fokuserede.
Jeg er meget mere koncentreret og bliver ikke så urolig
Viggo Klasson
En elev sidder ved et elevbord
Person kigger ind i kameraet

Andreas Stenslund, lærer:

Hvordan er elevernes fokus normalt?
Det er meget forskelligt. Nogle kan holde fokus hele timen igennem, andre kan kun holde 10-15 minutter. Og selvfølgelig er det sværere for de fleste mennesker, jo senere på dagen det er, jo sværere er det.

Har møblerne en betydning for elevernes arbejdsro?
Ja, det virker sådan. I den korte tid, vi har testet dem, synes jeg, at man kan se, at muligheden for at skifte position gør en forskel. Især for da elever, der har svært ved at holde fokus. At være i stand til at stå op nogle gange og føle, at det er okay – det tror jeg er virkelig vigtigt.

Burde alle elever ikke have denne mulighed?
Ja, absolut. Når du arbejder alene eller i par, f.eks. i matematik , er der ingen særlig grund til, at du skal sidde et bestemt sted i lokalet. Jeg synes, det kunne være godt, hvis de har muligheden for at vælge mellem flere stationer.

Har de aktive møbler gjort en forskel?
Det har de bestemt for Haylie og Viggo. De brugte f.eks. møblerne, når vi havde matematikprøver, og det tror jeg, de syntes var rart, for så skal man virkelig være koncentreret. Resten af klassen vil også gerne teste dem, så jeg tror, at vi fortsætter med det nu. Jeg er meget tilfreds.