
Night Club og pupil-scanning - 10 ting, der trender på kontoret
Kontoret, som det så ud for få år siden, er totalt brudt op, og der opstår konstant nye trends. Arkitekt Malin Meyer præsenterer her 10 nye tendenser

Moderne kontorindretning: fra rutsjebaner til dinosaurer
Googles kontorer i New York har rutsjebaner, der leder til bløde sofaer i et loungeområde, og Saxo Bank har skelettet af en Tyrannosaurus Rex stående midt i kantinen.Det er lang tid siden, at de store virksomheder kunne nøjes med en stol og et skrivebord per ansat. I dag reducerer man derimod de faste arbejdspladser og udnytter muligheden for alternativ indretning. Det danner signalværdi og branding, og det er her, man kan flashe sine værdier for både ansatte og omverdenen.
Kontorindretning som brandværktøj
Malin Meyer er arkitekt, direktør og partner ved Danielsen Space Planning, som indretter lokaler for nogle af Danmarks største virksomheder. De har dog ikke blot fokus på selve indretningen, men også på psykologi, arbejdsprocesser og virksomhedens unikke kultur.“I dag skal du som virksomhed have et klart DNA. Du skal fortælle en historie om dig selv - uanset om du er creative, cooperate eller quirky,” siger hun.
“Man køber ind i en kultur, man vil være en del af, og vi hjælper mange virksomheder med at skabe et brand.”
Malin Meyer giver her 10 eksempler på nogle af de nyeste tendenser, som Danielsen Space Planning arbejder med hos nogle af de største kunder.

1. Arbejdsplads og Night Club
Vi har lige indrettet kontorer for en start-up i Stockholm, hvor de går all in på at skabe en uformel ramme. Det er virkelig no limits i indretningen for at skabe et sted, hvor kunder og medarbejdere hænger ud sammen. Ideen er at skabe en arbejdsplads, der også føles som en Night Club. Folk føler ikke nødvendigvis, at de kommer for at arbejde, men for at hænge ud.2. Sustainable social
En af Danielsens kunder i København arbejder med hospitality, så her har man integreret den vibe på kontoret med bar, fællesområder og lounges.3. Zoneinddeling
Der er i løbet af de seneste år kommet et langt større fokus på at dele kontoret op i zoner, så der fx nogle steder er plads til fordybelse, mens andre inviterer til mere social udfoldelse. Hos en start-up virksomhed, har vi gjort det i ekstrem grad, så man både som kunde og medarbejder kan opleve mange forskellige ting - fra et Playstation corner til bordfodbold, indendørs golf og et hyggehjørne med kaffe.
4. Indretning a la no limits
Vi aftalte med en kunde, at der ikke var nogen grænser, og så gav vi den fuld gas med overdrevet mange spraglede farver og tæpper på vægge og loft. I dag kan du stort set slippe afsted med alt. Vi hiver oplevelsesøkonomien ind på kontoret og nedbryder grænser mellem kontor, cafe og hjemmet.5. Akustik og lydinstallationer
Lyd er ikke noget, man tidligere har arbejdet meget med på et kontor, men hos en kunde har vi i høj grad arbejdet med akustik og lysinstallationer. Det er noget, vi kommer til at se meget mere til i fremtiden.6. Virksomheden som showroom for værdier
Man misser som virksomhed en kæmpe mulighed for at brande sig selv, hvis man underkender værdien i indretningen. Tænk på kontoret som et showroom for virksomhedens værdier - det gælder både for medarbejdere og kunder om at skabe en samhørighed - en ’sence of belonging’.
7. Velvære, trivsel og balance
I den anden af spektret modsat de spraglede og kreative virksomheder, finder man de mere konservative virksomheder. Her arbejder man med en strammere code of conduct, og der er ikke samme plads til at skeje ud. Inden for de seneste år, er der til gengæld kommet mere fokus på velvære, trivsel og balance. Kontoret bliver fx i højere grad indrettet med henblik på, at man får motion, hvor man afholder møder som ”walk and talks”. Vi har fx inddraget en trappeopgang til tagterrassen inddraget indretningen for at lokke folk til at tage trapperne i stedet for elevatoren.8. Scanning af pupillen mindsker stress
Man gør meget for at eliminere stress. I øjeblikket bliver der fx eksperimenteret med, at en sensor måler størrelsen på pupiller, når man holder møder ved skærmen. På den måde kan man hurtigt reagere, og undgå de situationer, der skaber et stressende arbejdsmiljø.